Systematyczne podnoszenie kwalifikacji!
15 lipca 2022W ramach projektu „Kompleksowy program wsparcia dla studentów oraz kadry publicznej uczelni zawodowej w Przemyślu” POWR.03.05.00-00-z100/18 współfinansowanego ze środków Unii Europejskiej przeprowadzono zadania praktyczne w formie projektowej w celu przygotowania studentów pielęgniarstwa do określonego zawodu a także do nabycia lub rozszerzenia kompetencji zawodowych, zdolności intelektualnych oraz pogłębiania wiedzy w danym zakresie. Zadania praktyczne zostały przeprowadzone przez ekspertów ze strony uczelnianej i pracodawcy. Trenerzy szczegółowo omówili zagadnienie w zakresie: „Opieka pielęgniarska w nowoczesnych terapiach systemowych w onkologii”.
Pierwsza część zadań praktycznych odbyła się na naszej uczelni w Kolegium Wschodnim w nowoczesnym Centrum Symulacji Medycznej, gdzie studenci poszerzyli swoją wiedzę w zakresie opieki nad pacjentem onkologicznym poddanym nowoczesnym terapiom systemowym z uwzględnieniem wsparcia żywieniowego, jak i zarządzania objawami oraz opieki interdyscyplinarnej. Trenerzy skupili się szczególnie na takich zagadnieniach, jak:
- Organizacja i zasady leczenia systemowego w onkologii.
- Rozpoznanie potrzeb i problemów pielęgnacyjnych pacjenta podczas leczenia systemowego.
- Planowanie i realizacja opieki nad pacjentem w trakcie leczenia systemowego.
- Zapobieganie skutkom ubocznym leczenia skojarzonego.
- Rozpoznanie i ocena stanu odżywienia pacjenta.
- Planowanie interwencji żywieniowych.
- Umiejętność współpracy z członkami zespołu terapeutycznego w procesie leczenia
i pielęgnowania pacjenta onkologicznego.
Druga część zadań praktycznych odbyła się w Podkarpackim Ośrodku Onkologicznym w Brzozowie gdzie studenci mieli możliwość kształtowania umiejętności praktycznych. Personel pielęgniarski ośrodka umożliwił studentom uczestniczenie w realizacji następujących procedur medycznych:
- podawaniu leków cytostatycznych przez porty naczyniowe, pompy infuzyjne;
- pielęgnacji portu (zakłucie igły, płukanie portu) oraz udzielaniu wskazówek pacjentom dotyczących funkcjonowania z portem w życiu codziennym;
- kuracji wielolekowej systemem zamkniętym (zasady płukania linii naczyniowej po każdym leku cytostatycznym, oraz obserwacji pacjenta w trakcie kuracji w kierunku powikłań: wynaczynienia, wczesne objawy uboczne leczenia);
- podawaniu leków cytostatycznych przez infuzory stosowane w leczeniu domowym;
- zastosowaniu czepków chłodzących skórę głowy u pacjentek
z możliwością oszczędzania wypadania włosów; - przygotowywaniu leków cytostatycznych przez farmaceutów w Pracowni Leku Cytostatycznego;
- przygotowywaniu żywienia do i pozajelitowego w Pracowni żywienia;
- przechowywania komórek macierzystych do przeszczepu autologicznego w Banku tkanek i komórek;
- przygotowanie pacjenta do naświetleń w Zakładzie Radioterapii i Brachyterapii (źródło brachyterapii i teleterapii, tomografy, aparaty, techniki leczenia);
- leczenia p/bólowego w ramach poradni terapii p/bólowej;
- sprawowanie opieki nad pacjentem z zakończonym leczeniem przyczynowym
w Oddziale Medycyny Paliatywnej.
Powyższa tematyka została przygotowana ze względu na stale rosnąca liczbę zachorowań na choroby nowotworowe. Studenci pielęgniarstwa chętnie wzięli udział w zadaniach praktycznych, ze względu na chęć zapoznania się z specyfiką pracy na stanowisku pielęgniarki/pielęgniarza w oddziale dziennej Chemioterapii i Hematologii Onkologicznej. Zrozumieli że praca pielęgniarki/pielęgniarza jest bardzo wymagająca, a osoby na tym stanowisku muszą być dobrze zorganizowane i powinny panować nad własnym stresem, gdyż to personel medyczny jest odpowiedzialny za komfort pacjenta.
Tekst: Dorota Soroka
Zdjęcia: Trenerzy zadań praktycznych