Sztuczna inteligencja powinna być uzupełnieniem nauki, nie jej zamiennikiem
3 marca 2023Opinia prorektora ds. studenckich na temat wykorzystania sztucznej inteligencji w kształceniu w Państwowej Akademii Nauk Stosowanych w Przemyślu
Edukacja, którą oferuje Państwowa Akademii Nauk Stosowanych w Przemyślu, to podejście do nauczania oparte na wykorzystaniu zarówno tradycyjnych, jak i nowoczesnych metod i narzędzi. Tradycyjna edukacja to podejście, które opiera się na ustalonym programie studiów, standardowych podręcznikach i prowadzonych przez nauczycieli wykładach. Często skupia się na przekazywaniu wiedzy, a proces uczenia się jest skoncentrowany na nauczycielu jako głównym źródle wiedzy. W edukacji tradycyjnej zwykle używa się konwencjonalnych metod nauczania, takich jak wykłady, dyskusje, projekty i testy. Często podkreśla się znaczenie zapamiętywania faktów i definicji, a oceny mają często charakter kwantytatywny. Natomiast nowoczesna edukacja to narzędzia, takie jak: oprogramowanie LMS do zarządzania procesem nauczania online, symulatory i wirtualne laboratoria, aplikacje mobilne, narzędzia do analizy danych, VR (rzeczywistość wirtualna) i AR (rzeczywistość rozszerzona), sztuczna inteligencja i wiele innych. We współczesnej, nowoczesnej edukacji wychodzimy poza tradycyjne ramy nauczania i uczenia się i skupiamy się na dostosowaniu procesu edukacyjnego do indywidualnych potrzeb i stylów uczenia się. Nowoczesne technologie pozwalają na tworzenie interaktywnych i spersonalizowanych materiałów edukacyjnych, które dostosowują się do potrzeb uczniów i umożliwiają im naukę w sposób bardziej efektywny i przystępny. Nowoczesna edukacja wymaga od nauczycieli i studentów aktywnego korzystania z technologii i rozwijania umiejętności cyfrowych, aby skutecznie wykorzystywać nowoczesne narzędzia edukacyjne. Jednocześnie, w ramach tej edukacji, kładzie się nacisk na rozwijanie kreatywności, myślenia krytycznego i umiejętności rozwiązywania problemów, co ma na celu przygotowanie studentów do radzenia sobie z złożonymi wyzwaniami w świecie cyfrowym i globalnym.
Wykorzystanie nowoczesnych narzędzi edukacyjnych oraz otwartość na nowe narzędzia cyfrowe są wpisane w kierunki rozwoju Państwowej Akademii Nauk Stosowanych w Przemyślu. Jednak należy pamiętać, że wykorzystywanie narzędzi opartych na sztucznej inteligencji powinno być uzupełnieniem nauki, a nie jej zamiennikiem Narzędzia, takie jak ChatGPT, mogą być pomocnym narzędziem do wzbogacenia doświadczenia edukacyjnego poprzez szybkie odpowiedzi na pytania lub pomoc w rozwiązywaniu problemów, ale nie powinny być traktowane jako źródło wiedzy. Zachęcam studentów do korzystania z ChatGPT w celu poszukiwania przydatnych informacji, choć nie zawsze muszą one być dokładne lub kompleksowe, zwłaszcza w przypadku bardziej skomplikowanych tematów. Podkreślić należy, że narzędzia, takie jak ChatGPT, mogą być źródłem informacji, w ramach nauki i eksploracji, a nie źródłem wiedzy sensu stricto. Wykorzystujmy dostępne narzędzia w sposób etyczny i odpowiedzialny. Unikajmy używania ich do oszustw lub obchodzenia standardów uczciwości akademickiej. Bądźmy jednak świadomi kwestii nadużyć i niebezpieczeństw korzystania z narzędzi sztucznej inteligencji, które dotyczą:
- braku samodzielności i kreatywności w rozwiązywaniu problemów oraz podejmowaniu decyzji,
- traktowanie narzędzi sztucznej inteligencji (AI) jako głównego źródła wiedzy,
- braku interakcji międzyludzkiej i osłabienia umiejętności społecznych,
- oszustw akademickich lub egzaminacyjnych,
- uzależnienia od technologii.
Państwowa Akademii Nauk Stosowanych w Przemyślu swój dynamiczny rozwój zawdzięcza wielopłaszczyznowemu podejściu do procesu kształcenia. Składają się na nie: dostosowywanie programów studiów do potrzeb rynku pracy, konkurencyjność na rynku edukacyjnym, rozwój infrastruktury, zapewnienie wysokiej jakości kształcenia oraz wysoka pozycja na rynku edukacyjnym. W ten sposób nasi absolwenci zdobywają konkretne umiejętności i wiedzę, które są pożądane przez pracodawców. Nasza Uczelnia elastycznie dostosowuje swoją ofertę kształcenia do bieżących potrzeb, aby zapewnić swoim studentom atrakcyjne i praktyczne studia, a także dobrze przygotować ich do przyszłych wyzwań zawodowych, wykorzystując te tradycyjne, jak i te nowoczesne narzędzia i metody nauczania.
dr Robert Oliwa
Prorektor ds. studenckich
Państwowej Akademii Nauk Stosowanych
w Przemyślu