Kronika Dni Kariery – część I
21 października 2024Uczelniane Dni Kariery (DK) to flagowe i cykliczne wydarzenie PANS, które każdego roku gromadzi kilkaset osób zainteresowanych rozwojem nie tylko – jak wskazuje nazwa – kariery zawodowej, ale i własnej osobowości. W trakcie kilkudziesięciu dni warsztatów, prelekcji, wizyt studyjnych, wykładów i in., uczestnicy DK otrzymują dawkę specjalistycznej wiedzy, niezbędnej na drodze do samorealizacji, ale też wiele narzędzi i praktycznych umiejętności do wykorzystania „od zaraz”.
To już siódma edycja Dni Kariery, a zdobyte w tym czasie przez pracowników Działu Rozwoju i Współpracy (organizatora wydarzenia) doświadczenie, procentuje coraz lepszą jego organizacją i bogatszą ofertą.
Dni Kariery rozpoczęły się 14 października, trwać będą do 24 listopada. Na każdy tydzień zaplanowanych jest wiele ciekawych i bardzo różnorodnych spotkań (harmonogram TUTAJ), dlatego warto je odnotować w kronikarskim stylu, przyglądając się temu, co wydarzyło się w każdym tygodniu.
A w pierwszym tygodniu…
w czterech spotkaniach (dwie prelekcje, dwa warsztaty) udział wzięło 112 uczniów szkół ponadpodstawowych z Przemyśla i Jarosławia.
Podczas warsztatu pt. „Analiza sensoryczna”, który odbył się 15 października br., uczestniczy mieli możliwość poddania się testowi na tzw. daltonizm smakowy. Taka przypadłość to niezdolność do rozpoznawania podstawowych smaków, takich jak słodki, słony, gorzki, kwaśny, umami, czy metaliczny. Mimo iż wydaje się, że „czujemy, co jemy”, każdy może czuć nieco inaczej, co związane jest z poziomem wrażliwości smakowej. Warsztatowe doświadczanie było zatem… smakowaniem. Zajęcia dla klasy patronackiej Zespołu Szkół Spożywczych i Biznesowych im. Marii Curie-Skłodowskiej w Jarosławiu przeprowadził mgr inż. Krzysztof Wojciechowski z Instytutu Nauk Technicznych PANS.
Kolejne spotkanie (15 października br.) w ramach Dni Kariery nawiązywało ponownie do zmysłu smaku. Tym razem za sprawą „Warsztatu baristycznego – nadruk 3D, Cafe Art oraz mrożona kawa ciekłym azotem”, który poprowadził Mariusz Grzesik, specjalista-barista z Branżowego Centrum Umiejętności w dziedzinie gastronomii i kelnerstwa. Udział w nim wzięli ponownie uczniowie jarosławscy orazuczniowie Technikum żywienia i usług gastronomicznych Zespołu Szkół Usługowo-Handlowych i Gastronomicznych w Przemyślu, którzy zapoznali się z historią kawy, nauczyli się rozpoznawać jej gatunki, poznali metody zbierania i obróbki ziaren, sposoby ich palenia, pakowania itp. W panelu warsztatowym mieli okazję zapoznać się z techniką parzenia kawy, nadruku (!) na kawach mlecznych oraz stosowania ciekłego azotu. Najprzyjemniejszym zadaniem było jednak z pewnością samodzielne przygotowanie kawy i lodów kawowych, dla których poza walorami smakowymi, równie ważne okazały się wizualne. Zdjęcia nie oddają pełni uroku kawowych atrakcji, choć „prawie pachną”.
Zainteresowana rozwojem własnego biznesu młodzież mogła uzyskać wiele ważnych podpowiedzi podczas prelekcji zatytułowanej „Platforma Startowa Start in …szansą na rozpoczęcie biznesu” (16 października br.), którą wygłosiła Agnieszka Godawska, Kierownik Projektu Platformy Startowe Start in… z Rzeszowskiej Agencji Rozwoju Regionalnego S.A. To projekt skierowany do osób i/lub zespołów posiadających pomysł na innowacyjny produkt lub usługę, który można wprowadzić na rynek (odpowiednio zaplanować itd.) z wykorzystaniem narzędzi informatycznych, w formie MVP (Minimum Viable Product). Innowacja i IT – to idealne połączenie, by przykuć uwagę i rozbudzić ciekawość nastolatków, czyli tym razem uczniów ostatniej klasy technikum Zespołu Szkół Usługowo-Handlowych i Gastronomicznych w Przemyślu.
By osiągnąć sukces zawodowy, ale i życiowy, prywatny, niezbędne są tzw. kompetencje miękkie. Pozornie niemierzalne, ale odczuwalne. Najważniejsze to te „u źródła”, bo niezaprzeczalnie należy poświęcić uwagę „Budowaniu poczucia własnej wartości” (18 października br.), o czym z dużym zaangażowaniem opowiadała Małgorzata Stankiewicz z Powiatowego Urzędu Pracy w Przemyślu. Doradczyni zawodowa poruszyła wiele newralgicznych tematów: samoakceptacja i kompleksy; wpływ samooceny na relację z innymi ludźmi; wpływ samooceny na wybory życiowe; zwiększenie pewności siebie; trwałe budowanie poczucia własnej wartości i in. Uczniowie technikum Centrum Kształcenia Zawodowego i Ustawicznego nr 2 w Przemyślu mieli możliwość zapoznania się (w formie warsztatowej) z mechanizmami oraz technikami wpływającymi na poprawę wyżej wymienionych sfer i zależności.
Co przyniesie kolejny tydzień?
Tekst: Ewelina Kasperska, Agata Lalik
Zdjęcia: Grzegorz Gajdzik