https://pansp.pl/wp-content/uploads/2024/04/wyroznienie-scaled.webp

WIRTUALNA EDUKACJA PRZYSZŁOŚCI – NOWE HORYZONTY. O konferencyjnej PANS słów kilka…

26 kwietnia 2024

Państwowa Akademia Nauk Stosowanych w Przemyślu to uczelnia, która kształci praktycznie, a jej głównym zadaniem jest prowadzenie działalności dydaktycznej. Nie oznacza to jednak, że rezygnuje z ambicji naukowo-badawczych, szczególnie takich, których realizacja może wesprzeć proces edukacyjny.

25 kwietnia br. odbyła się druga edycja konferencji WIRTUALNA EDUKACJA PRZYSZŁOŚCI – NOWE HORYZONTY, która zgromadziła dydaktyków z różnych ośrodków akademickich, ale też przedstawicieli środowisk związanych branżą IT, VR, AR. Uczestnicy konferencji pochylili się nad wieloma ważkimi zagadnieniami, które mają wpływ na proces edukacyjny. Ale jakie jest ich oddziaływanie? – to główne pytanie konferencji, którego echo pobrzmiewało w niemal wszystkich wystąpieniach.

Konferencję rozpoczął jej pomysłodawca i główny organizator dr Robert Oliwa, prof. PANS, prorektor ds. studenckich, pasjonat nowoczesnych metod nauczania i wykorzystania narzędzi technologicznych w procesie dydaktycznym. Wprowadzeniu prof. Oliwy towarzyszyło hasło „Sztuczna inteligencja nie zastąpi ludzi, ale ludzie którzy używają sztucznej inteligencji zastąpią tych, którzy jej nie używają” (A. Przegalińska 2023) – uświadomienie uczestnikom spotkania tych okoliczności było dobrym przygotowaniem do odbioru przygotowanych przez prelegentów treści. Wspominając ubiegłoroczne spotkanie, prof. Oliwa zauważył, że program konferencji z 2023 r. z tegorocznym łączy hasło „innowacyjność” – takie słowo wygenerowała sztuczna inteligencja na zadane przez Prorektora pytanie, o to, co definiuje obydwa wydarzenia.

Uroczystego otwarcia konferencji dokonał dr Paweł Trefler, prof. PANS, rektor. Gospodarz uczelni podkreślał, że „należy wzmacniać aspekt wykorzystania technologii w kształceniu, jest to najbliższe wyzwanie dla szkolnictwa wyższego”.

Wykład inauguracyjny o intrygującym tytule „Przyszłość edukacji przyszłości” wygłosił Pan Jacek Kubrak, który postawił podczas swojego wystąpienia więcej pytań niż odpowiedzi, wskazując jednocześnie, jak wiele pól z obszaru nowoczesnej edukacji, w tym przetwarzania dużej ilości informacji z wykorzystaniem narzędzi informatycznych, zasługuje na pogłębioną naukową refleksję. Pan Kubrak snuł scenariusze rozwoju człowieka w nowym świecie, zastanawiał się nad tym, czy są granice stosowania wirtualnej rzeczywistości, obalał mit wielozadaniowości jako klucza do sukcesu edukacyjnego, postulował badanie indywidulanych uwarunkowań przyswajania informacji, innymi słowy – swoimi dociekaniami stworzył „tło” dla kolejnych prelekcji, które stało się inspirującym punktem odniesienia dla wielu wystąpień.

W programie konferencji znalazły się same „nowinki” ze świata wirtualnego, świata sztucznej inteligencji, a tematem przewodnim był ich wpływ na edukację. Poza otwierającym wystąpieniem plenarnym miało miejsce 10 prelekcji poruszających różnorodną problematykę: o zaawansowanym systemie przemieszczania się w przestrzeni wirtualnej dla osób z niepełnosprawnościami ruchowymi opowiedzieli Rafał Pelc i Piotr Gotkowski (Chronospace sp. z o.o.); dr inż. Sylwia Kotarba (Instytut Technologii Bezpieczeństwa „MORATEX”) oraz mgr inż. Mateusz Stecki (Zakład Projektowania Systemów Informatycznych, Instytut Technologii Bezpieczeństwa „MORATEX”) przybliżyli temat wykorzystania wirtualnej rzeczywistości w kształceniu służb mundurowych, Dariusz Poborski oraz pracownicy S4Tech podzielili się nowinkami ze świata technologii informatycznej, pokazując wiele możliwości ich wykorzystania; Michał Hryniewicz (HTC) zgłębił temat projektowania i wdrażania rozwiązań VR oraz AR; o możliwościach, jakie niesie wykorzystanie symulacji VR-AI w kształceniu przyszłych nauczycieli języka angielskiego opowiedziały dr Joanna Pitura, Yuliya Asotska-Wierzba, Regina Kaplan-Rakowski (Uniwersytet Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie); dr inż. Joanna Nowicka (Akademia Nauk Stosowanych Angelusa Silesiusa w Wałbrzychu) połączyła się z uczestnikami online, by przybliżyć problematykę wpływu sztucznej inteligencji na wiedzę i kompetencje zawodowe kadr menedżerskich mikrofirm; dr inż. Janusz Hamryszczak (PANS Przemyśl) przeanalizował efektywność kosztową nauczania zdalnego względem nauczania tradycyjnego; temat wpływu sztucznej inteligencji na rozwój umiejętności krytycznego myślenia u studentów poruszyły dr Katarzyna Szmyd (Akademia Ignatianum w Krakowie) oraz dr Ewelina Mitera (Uniwersytet Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie); dr hab. Wojciech Malec (Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II) podzielił się doświadczeniami w zakresie tworzenia testów sprawdzających znajomość języka angielskiego przez sztuczną inteligencję; dr Katarzyna Szmyd, lic. Szymon Piontek, lic. Dominika Wojtyła (Akademia Ignatianum w Krakowie) sprawdzali, czy sztuczna inteligencja może być dobrym narzędziem do personalizacji ścieżek kariery studentów.

Podsumowując konferencję, prof. Robert Oliwa podziękował prelegentom zarówno za informacje, jak i inspiracje do dalszej eksploracji dziedziny, która – jak pokazały prezentacje – ma jeszcze wiele do zaoferowania i odkrycia. Dziękując za uczestnictwo, zachęcał do kolejnych naukowych spotkań.

Konferencja odbyła się w sali multimedialnej PANS, skąd była transmitowana na żywo za pośrednictwem uczelnianego fanpage’a na Facebooku. Transmisję prowadził S4Tech.

Współorganizatorem konferencji było Podkarpackie Centrum Edukacji Nauczycieli w Rzeszowie (oddział w Przemyślu).

Patronat honorowy: Wojewoda Podkarpacki, Marszałek Województwa Podkarpackiego, Starosta Powiatu Przemyskiego, Prezydent Miasta Przemyśla;
Partnerzy: S4Tech, HTC, Instytut Technologii Bezpieczeństwa Moratex;
Patronat medialny: TVP Rzeszów, TV TOYA, Życie Podkarpackie, Nowiny.

Tekst: Ewelina Kasperska
Zdjęcia: Grzegorz Gajdzik


Logo PWSW
EnglishPoland